Socialarbetare på ekonomiskt bistånd.

Förlåt att det dröjt så länge med detta inlägg om mitt sommarjobb men det har varit fullt upp och sen har jag glömt bort. Tack kära läsare för att ni påminde mig igen :) 

Jag har under sommaren jobbat som vikarierande socialarbetare på ekonomiskt bistånd och jag har läsare som är intresserade av att veta mer vad mitt jobb gått ut på. Som ni vet så läser jag till socionom och inom det yrket finns det väldigt många olika inriktningar man kan jobba inom bland annat ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd är till för människor som ett sista skyddsnät för den som har ekonomiska problem och inte har möjlighet att försörja sig själv(försörjningsstöd, socialbidrag).

Som handläggare/socialsekreterare gör man en individuell bedömning av varje ansökan och utreder klientens behov enligt socialtjänstlagen. Under sommaren har vi som är vikarierande socialarbetare inte utrett nya ärenden utan vi har handlaggt ärenden som redan är aktuella och där det finns en handlingsplan. Vi har haft en rådgivande funktion för klienten och stöttat dem och försökt motivera dem till ett självförsörjande liv, hjälpt dem med deras räkningar och gjort utbetalningar av ekonomiskt bistånd, haft kontakt t.ex socialkontor, arbetsförmedlingen försäkringskassan och skatteverket då exempelvis klienten haft andra inkomster eller varit behov av insatser från andra myndigheter.

En vanlig dag på jobbet är att det kommit in nya ansökningar av ekonomiskt bistånd på min tjänst.Dessa ansökningar utreder jag efter datum då de inkommit. På morgonen är det telefontid då klienter kan ringa och prata med oss handläggare om de undrar över något. Under sommaren har alla semestervikarier en handledare då vi inte är utbildade socionomer krävs det att det finns en beslutefattare med deligation som ser över alla beslut vi gör samt ger oss stöd och tips hur man kan tänka i olika ärenden. Semestervikarier på sommaren har inte så många personliga möten med klienter utan den främsta kontakten med klienter är via telefon. När jag inte pratar med klienter i telefon gör jag beräkningar och utreder klientens ansökan, ringer andra myndigheter för att exempelvis ta reda på information om klienten eller samråder med arbetskamrater och ibland enhetschef om svåra ärenden. På sommaren görs inte många hembesök, möten med klienter och andra samarbetspartners men detta tillhör annars vanliga arbetsuppgifter.  

Nackdelen med att jobba på sommaren är att jag inte fått träffa så många klienter vilket jag egentligen tycker är det mest intressanta. Men eftersom jag sedan tidigare har erfarenhet av bemötande har det i år varit betydelsefullt att få jobba med den administrativa biten och lära mig mer om vilka lagar som styr mitt arbete och hur lagen kan tolkas från olika perspektiv. Jag har trivts jätte bra på ekonomiskt bistånd och kan absolut tänka mig jobba där igen.

Har ni några fler frågor om ekonomiskt bistånd eller socionomyrket så fråga på! Kram

Kommentarer
Art By Tina/Tina Axelsson

Låter som ett väldigt viktigt och betydelsefullt jobb - ja faktiskt livsviktigt för vissa människor.

2011-09-04 @ 09:09:28
URL: http://trueborn.blogg.se/
Linn

Vad duktig du är, övertygad om att du gjort ett kanonjobb i sommar. Riktigt bra och målande beskrivning av din tjänst du gjort! Love ya! PUSS

2011-09-05 @ 00:11:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Design by Molly
RSS 2.0